Seitsme aastaga Eestisse 85 000 elektriautot. Kuidas me nii tohutuks muutuseks valmistume?

Foto: Shutterstock

Arenguseire keskuse prognooside järgi on 2030. aastaks Eesti teedel 85 000 elektrisõiduautot. 2040. aastaks moodustavad need juba poole kogu autopargist. See toob kaasa tohutu muutuse mitte ainult keskkonnasõbralikuma transpordi suunas, vaid ka meie mõttemaailmas, kuna senine tankla roll saab hoopis uue tähenduse. Kuhu kõik need 85 000 elektriautot laadima mahuvad ja mida on vaja enne ära teha, räägib Alexela e-mobiilsuse valdkonnajuht Alan Vaht.

Teeme kõigepealt selgeks, mis on e-mobiilsus.

E-mobiilsus või elektromobiilsus hõlmab elektrisõidukeid ja nende laadimiseks vajalikku laadimistaristut. Kui bensiini või diisliga sõites oleme harjunud, et kliendid tulevad kütuse tankimiseks ise tanklasse, siis e-mobiilsusega on pilt sootuks teine, sest laadimisvõimalused on mitmekesisemad.

Elektriautode korral on mugavaimaks variandiks auto laadimine ajal, mil see nagunii pikemalt seisab. Seega on heaks võimaluseks laadida elektriautot tankla asemel hoopiski kodus või kontoris ning kasutada tanklas laadimist teekonnal olles. Rahvusvaheline energiaagentuur on oma raportites hinnanud, et kodus ja töökohas laadimise osakaal on sõltuvalt riigist vahemikus 70–90 protsenti. Siinjuures tuleb arvestada, et kuna kortermajade parklatesse on laadijate paigaldamine keerulisem, siis e-mobiilsuse edukaks arenguks on vaja laadimistaristut arendada terviklahendusena, mis lisaks kodus ja töökohas laadimisele hõlmaks laadimisvõimalusi ka teekonnal ja sihtkohta jõudmisel.

Alan Vaht vastutab Alexela e-mobiilsuse valdkonna eest. Ise on ta elektriautoga sõitnud kolm aastat.

Alexela on rahva seas tuntud kui tanklakett. Kas teie vaatest poleks kasulikum, kui rahvas just tanklas laadimas käiks?

Tegelikult on Alexela kasvanud kütuste jaemüügi ettevõttest mitmekülgseks energiakontserniks ja võtnud suuna taastuvenergia arendamisele. Energiaettevõttena on meie eesmärgiks pakkuda klientidele erinevat liiki energiat, sealhulgas ka elektrit transpordikütusena. Kuna lõviosa laadimistest toimub ikkagi kodus ja töökohas, siis on meie asi tuua “särtsutankla” klientidele koju kätte ning pakkuda seeläbi klientidele vajalikke ja kasulikke teenuseid, näiteks tark laadimine või tööandja auto kodus laadimine ja sellega kaasneva arvelduse korraldamine tööandjaga ning automaatne elektrikulude kompenseerimine kodumajapidajale. Sellest tulenevalt ei paku me klientidele mitte tavalisi laadijaid, vaid hoopiski selliseid, millega loome neile täiendavaid väärtusi ning võimaldame klientidel isegi raha teenida. Kodus laadimise suurimaks väärtuseks on pidevalt täis akupaak. Ärkan hommikul üles, olen ise energiat täis, võtan kodu eest täis laetud akudega auto ja sõidan tööle. Iial ei tule ette, et “bensutuli” läheb poolel teel põlema ja pean tanklast läbi põikama.

Niisiis on elektriauto kasutajal tohutu eelis. Bensiini järel oled sunnitud tanklas käima, kuna kodus ei ole omaenda tanklat. Isegi kui on kanistriga varu olemas, tuleb ka kanistrisse kütus ainult tanklast. Elektriauto omanikul on kodus omaenda särtsutankla.

Mida teevad need, kes kodus laadida ei saa?

Reeglina sõidetakse kodu ja töökoha vahet. Palju on kliente, kes elavad kortermajas, kuhu laadija paigaldamine on keeruline või aeganõudvam. Sellisel juhul saab laadija panna töö juurde. See on võimalus ka tööandjale, millega luua lisaväärtust – pakkuda töötajatele motivatsioonipaketi osana elektriauto laadimist töökohas.

Loomulikult on võimalik ka teel olles laadida, aga reeglina ei võeta siis akupaaki täis. Teekonnal laadimisel on prioriteedid teised: kriitiliseks teguriks on aeg, mistõttu kliendil on vaja kiiret särtsu. See aga tähendab vajadust suure laadimisvõimsuse järele. Seetõttu rajame oma laadimisvõrgustiku superlaadijatest, kus 100 km sõiduulatust saab võimekamate laadimisomadustega elektriautode korral laadida vähem kui 5 minutiga ning seejuures on akupaak 80 protsendi ulatuses täis vähem kui 20 minutiga. Seega superlaadijate ja hea laadimisvõimekusega autodega saab teekonda kiirelt jätkata, mistõttu aku täislaadimist ei pea küll ootama. Kuna superlaadijaga laadimine on kallim kui kodus või kontoris laadimine, siis see on ka peamiseks põhjuseks, miks ei laeta akusid superlaadijas täielikult täis ja eriti veel olukorras, kus kodus on enda särtsutankla olemas.

Kas tee peal laadimine tähendab tingimata tanklas laadimist või on seal ka teisi lahendusi?

Reeglina räägime tõesti tanklas laadimisest, kuigi tee peale võib jääda ka mistahes avalik laadija. Hea näide: mullu detsembris paigaldasime Audi Pärnu esindusse Tallinna maanteel superlaadija ja see on samuti avalik laadimispunkt. Ühe jaoks võib see olla sihtkoht, et jõuda Audi esindusse, teise jaoks aga n-ö teepealne laadija, liikudes edasi näiteks Riiga.

Kui autoesindustesse juba laadijaid paigaldate, miks ei võiks neid olla ka kaubanduskeskustes ja hotellides?

Mitte ei võiks, vaid nii peabki olema. Nii hotellis kui ka kaubanduskeskuses laadimine tähendab sihtkohas laadimist, mis on Alexela terviklikus laadimislahenduses väga oluline element. Lisaks hotellile ja kaubanduskeskusele võib sihtkohaks olla ka kino, teater, restoran, spordiväljaku parkla või mistahes muu asukoht, kuhu inimesed lähevad ja kus nad veedavad kauem aega, mistõttu e-mobiilsuses mängib sihtkohas laadimine üliolulist rolli. Näiteks oleme paigaldanud nii kiirlaadijad kui ka poolkiired laadijad meelelahutuskeskuse Solaris parklasse. Rocca Al Mare kaubanduskeskuse või Tallinna Loomaaia külastajad saavad laadida Audi Tallinna esinduses asuvas laadijas. Alles hiljuti, märtsi alguses, avasime laadimisvõimaluse Lilleküla A. Le Coq Arena jalgpallistaadioni parklas. Hotellide osas oleme laadijad paigaldanud Go Hotel Shnelli parklasse Balti jaamas, Saaremaal Johan Spasse, Meri Spasse ja Karukella puhkemajja ning samuti on meil laadijad turistide seas populaarses, Eesti-Läti piiri vahetus läheduses Metsavenna talus.

Meie moto on, et lae, kus iganes soovid. E-mobiilsuse teenuse pakkujaid on turul teisigi, kuid meie oleme ainsad, kes panustavad terviklahendusse, mis hõlmab kõiki variante: nii kodus, tööl, teekonnal kui ka sihtkohas laadimist. Need on neli tugisammast, millel meie laadimisteenus terviklahendusena püsib.

Kellest võiksime laadimistaristu osas eeskuju võtta?

Kindlasti on riike, mis on e-mobiilsuse mõttes arenenumad ning kus on juba keeruline leida hotelli, kus laadijat ei ole. Kogu maailmale on suureks eeskujuks Norra, kus kütuseettevõtted käivad uue normaalsusega tutvumas. Meil Eestis on ikkagi pikk tee veel minna. Täna on riigi arengukavades välja toodud, et 2030. aastaks soovitakse jõuda 85 000 elektrisõiduautoni. Täna liigume päris ilusti selle eesmärgi saavutamise suunas.

Oleme graafikus, et jõuda 2030. aastaks 85 000 elektrisõiduautoni. Foto: Alexela

Miks see on suures pildis oluline – meie võtame endale ülesandeks, et kui nii palju elektriautosid tänavatele juurde tekib, oleks neil kuskil ka laadida. Oleme välja arvutanud, et 85 000 elektriautot koos turule tulevate elektrikaubikutega võivad 2030. aastal tarbida ca 350 GWh elektrienergiat. Korralik taristu on eelduseks, et riigi arengukava täituks. Kui taristu on auklik ja laadimisvõimalusi pole, sõidavad elektriautodega vaid fanatid.

Meie terviklahenduse eesmärk on, et kõigil elektriautodel, mis sõidavad Eestimaa teedel, oleks laadimise võimalus nii teel olles kui ka sihtkohta jõudes.

Millised on teie plaanid teekonnal laadimisega?

Alexela plaan on paigaldada viie aastaga rohkem kui 50 avalikku superlaadijat üle terve Eesti. See hõlmab ka Alexela tanklates asuvate vanade ELMO laadijate asendamist tänapäevaste laadijatega. Teekonnal laadimisel on meie miinimumtasemeks laadijad võimsusega 180 kW, mida saame sõrmenipsust upgrade’ida kuni 300 kW-ni. Lihtsalt öeldes tähendab see, et laadijate sees on “sahtlid”, kuhu paneme võimsusmooduleid vajaduse tekkides järjest juurde, kuni saavutatakse laadija maksimaalne võimsus.

50 superlaadija hulgas on meil laual ka tosin 400-kilovatise võimsusega laadijat, kus ühekorraga saavad laadida nii raskeveokid kui ka sõiduautod.

Mida tavatarbija võib-olla tähele ei pane, on see, et meie laadijad on väljundvoolu pingega 150–1000 V. See on oluline, kuna meie teedel sõidab nii 400- kui 800-voldiste akudega autosid. Viimaseid on täna veel vähe: Porsche Taycan, Audi e-tron GT – need on luksuslikumad masinad. Massidele kättesaadavamad on Hyundai IONIQ 5 ja Kia EV6, mis valiti vastavalt Eesti aasta autoks 2022 ja Eesti autoks 2022 (need on kaks eraldi sündmust). Meie paigaldatud superlaadijad suudavad ära teenindada mõlemad akusüsteemid, nii 400- kui 800-voldised.

Niisiis vaatame superlaadijate laadimistaristu üles ehitamisel kaugele tulevikku. Esiteks, et need oleksid modulaarselt laiendatavad ehk võimsust saaks upgrade’ida, ja teiseks täidaksid ära laadimise vajaduse nii 400- kui 800-voldistel autodel.

Mis on veel tänased kitsaskohad e-mobiilsuses?

Kus meil täna king pigistab – meie asi pole osutada lihtsalt laadimisteenust, vaid pakkuda klientidele lisaväärtust. On üks teema, mille eest on e-mobiilsuse teenuse pakkujad turul kõvasti peksa saanud – see on pangakaardiga viipemakse. Töötame täna täie tõsidusega selle nimel, et juba käesoleval aastal saaks Alexela tanklates olevates laadijates tasuda laadimise eest pangakaardi või telefoniga viibates, täpselt nii nagu täna makstakse tanklas bensiini või iseteeninduskassas kohvi eest.

Teine oluline muutus, mille lähikuudel teeme, on see, et viime laadimise üle omaenda platvormile. See tähendab, et loobume senisest Laadija mobiilirakendusest ning laadimise käivitamine kolib Alexela äppi, kus on täna juba nii kütuse tankimine kui ka tanklapoes maksmise võimalus. Tähelepanelikumad ongi juba tähele pannud, et Alexela äppi on ilmunud mõningad elektrilaadimise elemendid – nimelt testime praegu Alexela enda kontoris olevaid privaatseid laadijaid. Võtad äpi lahti ja tangid elektrit samamoodi nagu bensiini – see teeb kliendi elu palju lihtsamaks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.