Tartu maratonile ja tagasi: tippjuht Alan Vaht kummutas külajutu, et elektriga ei saa pikki otsi sõita

Alan Vaht põrutas täiselektrilise mikrobussiga Lõuna-Eestisse.Foto: erakogu

“Kui elektriautode sõiduulatusega on pilt juba hea, siis väikebussidega on olnud lood vähe kehvemad,” räägib elektriautode entusiast ja energiaettevõtte Alexela e-mobiilsuse valdkonna juht Alan Vaht, kes võttis ette ja sõitis läinud nädalavahetusel elektrilise mikrobussiga Otepääle Tartu maratonile. Kuidas masin talvises külmas hakkama sai?

Elektriautodele üleminekust on viimasel ajal olnud palju juttu tulenevalt Euroopa Liidu otsusest lubada 2035. aastast müüa üksnes elektriautosid ja -kaubikuid. “Mulle on esitatud palju küsimusi või õigemini heidetud ette, et sellega ei saa ju kaugele sõita ning kuskil pole laadida,” räägib Vaht. Tema sõnul on elektriautode sõiduulatusega tegelik pilt juba väga hea, ka maanteesõidul. Müüte keerleb elektriautode ümber teisigi ja kui paljud neist vett peavad, sellest oleme blogis varem kirjutanud.

Vaht tunnistab, et mis puutub elektriliste väikebusside sõiduulatusse, siis siin on lood olnud vähe kehvemad, et mitte öelda päris kehvad. Seetõttu otsustas elektrisõidukite entusiast ise järele proovida, kuidas peab Volkswageni legendaarsest hipibussist inspireeritud ID. Buzz vastu Eestimaa talves. Kas olukord on läinud paremaks või on õigus neil, kes igasugu elektrisõidukitest ringiga mööda käivad?

Selle kontrollimiseks sõitis Vaht möödunud laupäeval täiselektrilise mikrobussiga Tallinnast Otepääle 49. Tartu suusamaratonile.

Alexela e-mobiilsuse valdkonna juht Alan Vaht.

Hanged kui Põhja-Soomes, aga ei mingit häda

“Olen edukalt jõudnud Otepääle kohale ning sõiduulatust on järel 255 km. Tegin kiire peatuse Alexela Paiaristi Tikupoisis – maratoniks oli pastat vaja. Söömise ajal avastasin, et laadimine oli lõppenud. Põhjuseks oli see, et süsteemiseadetes oli max SOC-ks määratud 80%. Muutsin seadeid ja panin uuesti laadima. Kui pasta söödud, siis oli aku juba 96%. Üllatas, et sellise laetuse juures põrutas laadimine võimsusega 45 kW. Oleksin eeldanud, et see kukub ca 20 kW peale,” raporteerib Vaht Otepäält.

Tikupoisis põrkas Vaht kokku Autogeeniuse peatoimetaja Tarmo Tähepõlluga, kes üllatuslikult oli sinna tulnud täpselt sama masinaga. Tarmo muljeid proovisõidust elektrilise mikrobussiga võib kuulata viimasest Autotunni taskuhäälingust. “Vahetasime kiirelt muljeid ning sõitsime mõlemad edasi Tartusse. Lõunakeskusest oli vaja võtta maratoni stardimaterjalid ning sättisin selleks ajaks ka bussi laadima,” kirjeldab Vaht.

“Igatahes jõudsin ilma igasuguste viperusteta Otepääle, kus on totaalne talv – hanged on kui Põhja-Soomes. Buss on pargitud, akujääk näitab sõiduulatuseks 255 km,” raporteerib ta.

Järgmisel hommikul asus Vaht suusarajale – seal tuli uhada ilma elektri abita. Raskete ilmaolude kiuste läbis Vaht raja viie tunni ja 26 minutiga ning lõpetas oma vanuseklassis 185-ndana. Ka tagasisõit Tallinna möödus viperusteta.

“Eestis ei ole mingit häda sõita elektriautoga ja seda ka talvel kasvõi Eesti teise otsa. Elu elektriautoga on täiesti murevaba. Ja see buss teeb teistele särtsubussidele silmad pähe!” kiidab Vaht. Niisiis pole põhjust elektriautosid ega -busse karta.

Miks tuleb bensiini- ja diiselautodega hüvasti jätta ning millised alternatiivid tulevikus terendavad, loe intervjuust Vahtiga.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.