Eesti Energia blogi

Murrame müüti: kas Eestis on tõesti vähe elektriautode laadijaid?

Foto: Unsplash

Eestis on levinud arvamus, et elektriautoga ei saa pikemaid sõite ette võtta, sest laadimispunkte napib. Tegelikult on elektriauto avalik laadimine tänu Enefit VOLT kiirlaadimisvõrgustikule parem kui kunagi varem. Laadijaid on pea 200, nende hulk suureneb pidevalt ning katab terve Eesti.

Elektriautode avaliku laadimise võimalus või selle puudumine on üle maailma inimeste suurimaks hirmuks elektriauto ostmise puhul. 2019. aasta lõpul Norstati koostatud uuringu järgi pidas seda suurimaks takistuseks 34% Eesti elanikest. Deloitte’i rahvusvaheline küsitlus näitas, et sama mure on India, Itaalia ja Lõuna-Korea inimestel.

Lõviosa laadimistest tehakse kodus või tööl

Enefit VOLT-i tootejuht Kert Pääbo ütleb, et elektriauto avalik laadija tundub paljudele nagu võluvits, mis paneb suurema osa arenenud maailmast tegema valiku keskkonnasõbralikuma sõiduvahendi kasuks. Isegi hind ei ole eelpoolmainitud Deloitte’i uuringu järgi mitmel puhul peamiseks mureks.

Küsitlustes väljendatud arvamus ja käitumine päriselus lähevad aga võrdlemisi tugevasti vastuollu. Nimelt näitavad arvukad uuringud üle maailma, et tegelikult toimub lõviosa laadimistest, lausa 95% kõigist laadimistest hoopis kodus või töö juures. Milleks siis üldse on vaja arendada suurt avalikku laadimisvõrku, kui tegelikult tahetakse „juhe külge panna“ seal, kus auto on 95% ajast ehk seismas kodu või töökoha parklas?

Enefit VOLT-i võrk tähendab turvatunnet

Elektriautode vallas toimuvat saab Kert Pääbo sõnul võrrelda muna ja kana dilemmaga. Elektriautode laadimisvõrku on mõistlik laiendada siis, kui selle järele on nõudlus, ent inimesed pelgavad särtsumasinat osta ilma turvatunde ja teadmiseta, et seda saab sõna otseses mõttes kõikjal laadida.

Enefit VOLT pakub elektriautode omanikele kiiret ja tervet Eestit katvat laadimist, kuid tulevastele klientidele eeskätt turvatunnet, et laadimine on alati lähedal. “Eestis on registreeritud umbes 1500 elektriautot ja ainuüksi meie laadimisvõrgus 176 laadijat. Laadimise võimalusest ei tohiks olla puudus kuskil ega kellegi jaoks,” kinnitab Pääbo.

Kui kunagise ELMO võrgustiku käivitamise aegu, ligi 10 aastat tagasi, valmistas elektriautode sõiduulatus kindlasti muret ja Eesti talvega kohanema pidanud tragid Mitsubishi i-MiEV-id panid nende kasutajad oma marsruute pingsalt läbi mõtlema, siis tänapäeval suudab ka kõige tavalisem elektriauto ühe laadimisega läbida 350-400 kilomeetrit.

Enefit VOLT-is on elektriautode kiirlaadimisvõrgustikku arendades lähtutud sellest, et uued ja kiiremad laadijad saaks sinna, kus nende järele on suurim vajadus. Kiirlaadija on tõepoolest selleks, et laadida vajalik akumaht kiiresti ning mitte jätta autot tundideks juhtme otsa. Seda pole lihtsalt vaja. Kiirlaadijates on võimalik 100 km laadida alla 30 minuti, ülikiirlaadijates aga vähem kui 10 minutiga.

Mõni laadija on alati käepärast

Kui mõelda olulisemate keskuste peale, siis juba täna on Tartus 13 laadijat, Pärnus 5, Viljandis ja Kuressaares 3 ning neid ümbritsevates maakondades veel üle kahe korra nii palju. Rääkimata Tallinnast, kus laadija on rohkem kui käepärast.

Ent veelkord: elektriauto laadimine on praegu ja saab väga paljude klientide jaoks ka tulevikus olema asi, mis toimub kodus või tööl ning avalikud laadimispunktid on eeskätt selleks, et muu laadimisvõimaluse puudumisel või erilises olukorras sõidukile särtsu juurde anda. Ja muret ei tohiks tunda ka kortermajade elanikud, kelle parklasse pole ehitatud või pole plaanis rajada elektriauto laadijat. Tavalised elektriautod nagu Renault Zoe, Nissan Leaf või Peugeot e208 suudavad läbida järjest vähemalt 350 kilomeetrit.

Igaüks võib nüüd ise arvutada, kui palju ta nädala jooksul praegu sõidab ning mitu korda külastab suuremat toidupoodi, kaubanduskeskust, kino või muud meelelahutusasutust, kus on olemas kiire või väga kiire laadimisvõimalus. Isegi, kui sõitmist on rohkem, on elektriauto laadimine lihtne ühendada oma igapäevatoimingutega ning tagatipuks on see puhtam ja odavam kui tavaline sõiduk.

Märksõnad: , ,
Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.