Targa tarbija blogi

10 lihtsat viisi toidu raiskamise probleemide lahendamiseks

Korrasta oma külmkapp nii, et näeksid selgesti, millised toiduained vajavad kiiremat tarbimist ning milliseid toiduaineid tuleb juurde varuda ja milliseid mitte.Foto: Shutterstock

800 miljonit inimest üle maailma elab pideva näljas, samas kui peaaegu kolmandik toodetud toidust jääb söömata. Tarbetu toidu tootmine avaldab ka suurt survet keskkonnale – selleks kulub ÜRO andmetel peaaegu 30% kogu maailma energiatarbimisest, 25% kogu põllumajanduses kasutatavast veest ja moodustab umbes 8% ülemaailmsetest kasvuhoonegaaside heitkogustest.

Maailma suurim toidu- ja joogifirma Nestlé on pannud kokku 10 soovitust, kuidas probleemi lahendada.

1. Tee ostunimekiri. See kõlab küll lihtsalt, kuid sellest peab saama harjumus. Kuldne reegel: ära osta liiga palju.
2. Kasuta sügavkülmikut. Sügavkülmik aitab toidujäätmeid vähendada. Külmuta sügisel üleliigsed puu- ja köögiviljad, külmutada saab ka leiba ja muud toitu, mis kipub alles jääma.
3. Tee selgeks, mida tähendavad aegumiskuupäevad. Meil on välja kujunenud raiskav harjumus käsitleda “kõlblik kuni” või “parim enne” kuupäevi kui toidu äraviskamise tähisena. Aegumiskuupäeva ületanud toiduainete äraviskamisest on põhjustatud ligi 20% kodusest toidujäätmetest.
4. Säilita toitu õigel temperatuuril. Toidu õigel temperatuuril hoidmine võib selle värskust oluliselt pikendada. Tasub läbi mõelda, millisel riiulil püsivad kauem söömiskõlblikuna need toiduained, mis vajavad külmkapis säilitamist.
5. Valmista korraga rohkem kui üks toidukord. Mitme toidukorra samaaegne valmistamine säästab energiat, vett ja aega. Kui tead, et sügavkümas ootab sind enda valmistatud toit, väheneb oluliselt kiusatus teha planeerimata toiduost.
6. Kontrolli oma toidukogust. Kontrollides toidukogust taldrikul, ei piira mitte ainult tarbitavate kalorite arvu, vaid ka prügikasti sattuva toidu kogust. Alusta väikese portsjoniga ja võta soovi korral juurde.
7. Mõtle läbi, mis sul kapis olemas on. Kui külmikus on palju head-paremat, siis võivad mõned toiduained jääda teiste taha varju. Sageli avastatakse need paraku alles siis, kui need ei ole enam söömiskõlblikud. Korrasta oma külmkapp nii, et näeksid selgesti, millised toiduained vajavad kiiremat tarbimist ning milliseid toiduaineid tuleb juurde varuda ja milliseid mitte. Veendu ka selles, et eespool on vanema kuupäevaga tooted.
8. Anneta toidupangale. Kui leiad, et sul on kogunenud liiga palju toitu, siis võiksid kaaluda selle annetamist kellelegi teisele, kes seda vajab. See võib olla naaber, sugulane või kohalik toidupank.
9. Komposteeri toidujäägid. Toidu prügikasti viskamise asemel võiksid selle komposteerida. Nii muutub see toitaineterikkaks väetiseks.
10. Jälgi, kui palju sul jäätmeid tekib. Toidujäätmete vähendamiseks pea igal nädalal arvet selle kohta, mida sa ära viskad. Jäätmete kogus võib sind üllatada ning võid märgata liigostmise mustreid.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.