Spagettide kõrval tomatid ja Kreeka jogurti kõrval mustikad: kuidas pood saab kaasa aidata tervislike valikute tegemisele?

Audit viiakse läbi kord aastas ja sertifikaat antakse üheks aastaks.Foto: Rimi

Andsid uue aasta alguses lubaduse, et katsud toituda tervislikumalt. Ent poodi külastades vaatavad lettidelt vastu kõiksugused ahvatlused, mis tahavad valele teele viia. Kui palju saavad kauplused aidata inimestel teha tervislikumaid valikuid? Kas kauplusel on võimu inimeste ostuharjumusi kujundada või muuta?

Toode peab kaupluses silma paistma

Me ei saa üle ega ümber sellest, et inimesed on emotsionaalsed ning nii mõjutab ka kauba paigutus poes oluliselt inimeste ostuotsuseid. Kantar Emori käitumisteaduste juhtekspert ja tarbijakäitumise õppejõud Heidi Reinsoni sõnul tuleb siin esmajoones mängu silmapaistvus. “Kui kõrgel ja kui nähtavale on kaup asetatud või kas see on tõstetud eraldi nii-öelda promoalustele tiheda liiklusega aladele,” selgitab Reinson.

Samas mängib Reinsoni sõnul rolli ka see, millises järjekorras on tooted riiulile pandud. “Klassikaline näide mahlariiulist kinnitas, et kui sama maitsega mahlad on kõrvuti, siis muutub ostja hinnatundlikumaks,” kommenteerib Reinson.

Harjumused on visad muutuma

Samas ei saa Reinsoni sõnul unustada inimeste pikaajalisi harjumusi. “Autopiloodi peal lähevad inimesed sageli sama majoneesi juurde, mida nad on juba kümme aastat ostnud,” märgib Reinson, et iga ostu puhul ei sünni otsus alles riiuli juurde jõudes.

Rimi on nüüd astumas samme, kuidas inimeste ostuharjumusi tervislikus suunas mõjutada. Tallinnas Magistrali Rimis ja Tartus Lõunakeskuse Rimis on alustatud pilootprojekti, kus pakutakse populaarsete toodete kõrvale kohe ka tervislikke lisandeid. Näiteks on spagettide kõrvale pandud tomatid ning Kreeka jogurti leti kõrvalt võib leida mustikad, mida on hea jogurti sisse segada. 

Reinsoni sõnul on oluline eristada ühekordset ostuotsust ja harjumusi. “Inimeste pikaajalisi toitumisharjumusi on palju raskem muuta,” räägib Reinson. Sellegipoolest on võimalik poodidel palju ära teha ja tõsta esile tervislikke alternatiive. “Sealjuures on oluline läbi mõelda, mis seosed inimeste peades juba eksisteerivad,” selgitab Reinson. 

Kui Kreeka salati komponentide kõrvale panna mustikad, siis kas see tekitab inimestes huvi marjade vastu või on tal eesmärgiks leida veel puuduolev feta juust või muu salatisse käiv? Kui aga panna marjad Kreeka jogurti kõrvale, võivad mustikad olla igati omal kohal.

Kreeka jogurtite kõrvalt leida mustikaid, mida on hea jogurti sisse segada.Foto: Rimi

Porgandeid võiks leida krõpsupakkide kõrvalt

“Mulle väga meeldib mõte sellest, et krõpsupakkide kõrval oleksid näiteks porgandid, mis annab võimaluse neile, kes otsivad filmiõhtuks näksimist – nii saavad nad valida ka tervisliku alternatiivi, mille peale nad ise varem ei tulnud või ei osanud poest otsida,” räägib Reinson. Muidugi ei tähenda see, et kõik suured krõpsusõbrad vahetaksid krõpsupaki porgandi vastu, aga vähemalt on olemas mugav valikuvõimalus. 

Tervislikumatest valikutest rääkides tuleb mängu järgminegi aspekt: tervislik toode tuleb muuta sama soodsaks ja sama hõlpsasti serveeritavaks. “Muidu võib juhtuda, et inimene teeb peas kalkulatsiooni, kus on omavahel võrdluses lihtne paki avamine versus pese, koori ja tükelda. Vastus võib sellisel juhul olla paraku ebatervislik,” nendib Reinson.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.