Suur lugu

Suur lugu: Euroopa teedel kärbitakse saaste vähendamiseks tippkiirusi. Kas Eestis peaks ka tooma piirkiirused alla?

Kuidas teha nii, et väheneb saaste, aga autojuhid ei võtaks piiranguid karistusena?

Foto: LIIS TREIMANN / POSTIMEES / Scanpix
Geeniuse tellijale

Kes sõitnud autoga kiirteel ja jälginud samal ajal kütusekulu näidikut, see saab aru, millest jutt käib. Jõudes maanteele, kus suurim lubatud kiirus on 110 või 120 km/h, liigub näidik vastikult kõrgele. See tähendab ka suuremat õhusaastet kui näiteks 90 km/h sõites. Kas Eestis tuleks vähendada tippkiirusi, et kärpida süsiniku- ja muud heidet? Või on see liigne agarus, et mitte öelda ogarus? Millise kiirusega on kõige optimaalsem sõita, et hoida kütusekulu ja saastenäitajad väiksed ning samal ajal jõuaks mõistliku ajaga kohale?

See on tundlik teema, mis on segatud üleeuroopaliste süsinikusaaste eesmärkide, majanduse, ohutuse, karistuste, kontrolli ning peaaegu iga inimese igapäevase aja- ja rahakuluga. Kui midagi piiratakse, siis mõjub see vabaduse vähendamisena. Ent maanteedel piirkiiruste alandamisel on mõõdetav positiivne mõju olemas, iseasi, kes seda hindab ja milline neist mõjudest on hindajale kõige olulisem.  

“Ühest küljest, kui me piirame kiirust, siis kulutame vähem kütust, saastame vähem ja parandame ohutust,” ütleb Tallinna Tehnikaülikooli mehaanika ja tööstustehnika instituudi vanemteadur, emeriitprofessor Dago Antov. “Aga siit võib ka minna absurdini, et kõige parem kiirus on null. Siis ei saasta keegi ja ei tapa kedagi,” lausub ta naerdes. 

Asi on aga naljast kaugel. Dago Antoviga räägime artikli teises pooles Eesti olukorrast ja valikutest pikemalt, aga kõigepealt sellest, mis toimub Euroopas. Mitu EL-i riiki on kiirteedel suurt kiirust lubavat praktikat muutmas. Seda just keskkonnanõudeist tõugatuna, aga suurima lubatud kiiruse vähendamine näiteks 20 km/h võrra mõjutab liiklust ja transporti ka laiemalt. 

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.