Roherevolutsioon kogub hoogu: miks on elektriautode liikluskindlustus praegu kallim tavaliste autode kindlustusest?

Levinud arvamus, et kindlustuspoliisi hinda määrab suuresti eelkõige just automark või auto tüüp, ei ole päris tõene.Foto: Shutterstock

Inimestel on auto valikul üldiselt kaks põhilist huvi: osta auto välja võimalikult odavalt ning hoida sõiduautoga seonduvad jooksvad kulud võimalikult madalad.

Roherevolutsioon kogub hoogu

On kõigile teada, et populaarsete elektriautode nagu Teslade välja ostmine ei ole praegusel ajal kindlasti veel kõige odavam lõbu. Turg on uus, nõudlus on suur ja roherevolutsioon sõiduautode rindel on Eestis alles hoogu kogumas.

Masinate kõrge hinna korvab inimeste jaoks lootus maksta vähem kütuse pealt, vähem jooksvate hoolduskulude pealt, autode vaikne mootor ja teadmine, et elektriautode kütus on keskkonnasõbralikum.

Siiski tuleks arvesse võtta, et kuigi teatud asjade arvelt on võimalik kokku hoida, on ka elektriautodel jooksvad kulud ja ei ole üldse välistatud, et ka need ületavad tavalise autoga seotud kulusid. Kaskokindlustus on reeglina kallim just “roheliste” masinate jaoks kui võrrelda neid bensiinil töötavate autodega.

Seda mitte selle tõttu, et tavaliste autode ja elektriautode kindlustushinna kalkuleerimisel kehtivad erinevad reeglid (tehnilisest perspektiivist tehakse kalkulatsioon samamoodi jõuallika alusel), vaid kuna arvesse lähevad ka sellised tegurid nagu sõiduki kasutamise eesmärk, kõrgemad parandus- ja hoolduskulud ja juhi taust.

Elektriautode suur risk

Nagu mainitud siis esimene faktor, mis mõjutab kaskokindlustuse hindasid, on lihtne tõsiasi, et elektriautosid on Eestis väga vähe. Tõsi, elektriautode hulk teedel kasvab järk-järgult, aga kasv on küllaltki aeglane, seega antud olukorra paranemist ei ole lähiaastatel veel oodata.

Määrav on ka see, mis sorti autoga on tegu. Kas see läheb isikliku kasutusse või ettevõtte käsutusse? Elektriautode kasv tulebki väga suuresti ettevõtete poolelt, näiteks on paljud liikluses olevad taksod minemas üle elektrilistele mudelitele.

Kaskokindlustusega tegelevate pakkujate nagu If Kindlustus andmetel on enamus liikluses praegu olevate elektrimasinate riskisagedus kõrgem kui bensiini- või diiselmasinatel. See kergitab ka kohe hinda. Samas tuleb silmas pidada, et pelgalt auto mudel ei ole ainuke tegur mis määrab liikluskindlustuse hinda. Tuleb ka arvesse võtta spetsiifilise juhi liikluskindlustuse ajalugu.

Suuremad hooldus- ja paranduskulud

Kuna elektriautode populaarsus on alles hoogu kogumas on ka antud tüüpi masinate hoolduse ja parandusega tegelevaid pakkujaid vähe. Sellest tulenevalt on ka elektriautode hoolduse ja parandamisega tegelevaid vähem.

If Kindlustuse kaudu teame, et keskmise bensiini- ja diisel auto kahjukäsitlus kulud jäävad 1000 EUR ringi, samas elektriautode puhul on summa ligikaudu 50% kõrgem.

Samuti tuleb arvesse võtta spetsiaalsete tööde tegemist. Näiteks on Tesla klaasivahetuse järgset kalibreerimist võimalik teha ainult spetsiaalses esinduses, lähim nendest asub Soomes.

Kindlasti ei tasu unustada, et kindlustusandjad võtavad arvesse ka konkreetse juhi spetsiifilist kindlustusajalugu. Kui on statistiliselt tõenäoline, et juht teeb liikluses õnnetuse, on koheselt ka kaskokindlustuse makse kõrgem. Seega levinud arvamus, et kindlustuspoliisi hinda määrab suuresti eelkõige just automark või auto tüüp, ei ole päris tõene.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.