Millised elektriauto laadimispistikud on olemas?

Elektriauto laadimine on sama lihtne kui laadimisjuhtme ühendamine mobiiltelefoniga. Võib-olla isegi lihtsam, sest laadimisvõimalusi on enamasti kaks. Neist üks kiirem ja teine aeglasem. Vaatame täpsemalt!

Pole vahet, kas tahad laadida kodus, tööl või Enefit Volti avalikus laadimispunktis, üks asi on kindel: laadija pistik peab sobima sinu auto pistikupesaga. Suures plaanis on nelja tüüpi pistikuid, neist kaks alalisvoolule (DC) ja kaks vahelduvvoolule (AC).

Alalisvool võimaldab kiiret ja ülikiiret laadimist kuni 350 kW. Enefit Volti võrgustiku ülikiirlaadijate maksimaalne laadimisvõimsus hetkel on 150 kW, vahelduvvoolu poolkiiretes laadijates 22 kW.

Alustame kiiremast: kiirlaadimine alalisvooluga ehk CHAdeMO ja CCS

CHAdeMO laadimisstandard töötati välja Jaapanis ja seda kasutavad peamiselt Jaapani autotootjad, ehkki värskemad uudised ütlevad, et uue põlvkonna 3.0 laadijat arendatakse koos Hiina ettevõtetega ja maksimaalne võimsus saab olema lausa 500 kW. Saame näha.

CHAdeMO võimaldab nii väga kiiret laadimist (Enefit Volti võrgus kuni 62,5 kW) kui ka kahesuunalist laadimist ehk voolu tagasiandmist võrku. Kahesuunalise laadimise teenuseid on Enefit Volti meeskond välja töötamas ja klientidele saame neid pakkuda juba lähiaastail. Muide, CHAdeMO on lühend väljendist Charge de Move ehk lae ja sõida.

CHAdeMO grupi andmeil on 2020. aasta kevadel kõikidest elektriautodest 15% selle pistikuga. Lisaks 19% ehk kõik Tesla elektriautod (nende loodud adapteriga) ning 15% kõikidest pistikhübriididest.

CCS-pistik on täiustatud versioon Tüüp2 pistikust (vt all), millel on kaks täiendavat voolukontakti kiire laadimise pakkumiseks. CCS toetab nii alalis- kui vahelduvvoolu laadimist ja võimaldab laadimiskiirust kuni 350 kW.

Viimast muidugi juhul, kui laadija suudab seda pakkuda ja auto vastu võtta. CCS laadimisstandardit kasutavad Euroopa, USA ja Lõuna-Korea autotootjad.

Jätkame aeglasemaga: vahelduvvoolu pistikud Tüüp1 ja Tüüp2

Tüüp1 (tuntud ka nimedega J-plug, SAE J1772) on ühefaasiline pistik ja on standard USA ja seal müüdavate Aasia päritolu elektriautodel. Samuti vanematel Nissan Leafidel, mis on ka Eestis kasutusel. Tüüp1 võimaldab laadida kiirusel kuni 7,4 kW sõltuvalt auto ja võrgu võimekusest.

Tüüp2 (tuntud ka nimega Mennekes) pistikud on kolmefaasilised, mis tähendab, et voolu laseb läbi kolm kaablit. Tüüp2 võimaldab seega kiiremat vahelduvvoolu laadimist, kodus kuni 22 kW ja Enefit Volti avalikes laadimisjaamades samuti kuni 22 kW. Enefit Volti võrgustiku Tüüp2 laadijad on samuti kuni 22 kW, ent jällegi sõltub laadimiskiirus autost ja võrgust.

Enefit Volt: Tüüp2, CHAdeMO ja CCS

Enefit Volti kiirlaadimisvõrgustikus on vahelduvvoolu ehk aeglasema laadimise standardiks Tüüp2 nagu enamikes Euroopa riikides. Kõik Enefit Volti võrgustiku Tüüp2 laadijad on ilma kaablita, mis tähendab, et vajalik kaabel peab endal kaasas olema.

Uuemad laadijad tunneb äpis ära selle järgi, et laadijale peale vajutades on näha kaks Tüüp2 otsikut (vt pilti), mis tähendab, et saab laadida kaht sõidukit korraga. Vanemad, seni ELMO võrgustikku kuulunud Tüüp2 laadijad asuvad kiirlaadijaga (CHAdeMO) ühes korpuses.

Tasub meeles pidada, et kui laed 22 kW laadimispunktis autot, millel on Tüüp2 pistikupesa ja kasutad kaablit, mille mõlemas otsas on Tüüp2 pistik, on maksimaalne laadimisvõimsus 22 kW. Kui aga sõidad Aasia päritolu autoga nagu vanem Nissan Leaf, mille AC-laadimisstandard on Tüüp1, vajad kaablit, mille ühes otsas on laadijasse sobiv Tüüp2 pistik ja teises Tüüp1 pistik. Maksimaalne laadimisvõimsus ei ületa sel puhul 7,4 kW.

Kokkuvõtteks

  • Levinud pistikutüüpe on 4: kiireks laadimiseks CHAdeMO ja CCS ning aeglasemaks vahelduvvooluga laadimiseks Tüüp1 ja Tüüp2.
  • Tüüp2 on kolmefaasiline pistik, mis on Euroopa ja Aasia autode standard alates 2018. aastast ning võimaldab laadida võimsusel kuni 43 kW. Enefit Volti võrgus kuni 22 kW. Poolkiirlaadijas sõltub reaalne laadimisvõimsus auto pardalaadijast, mis võib olla kas 1- või 3- faasiline. 1-faasilise pardalaadija puhul on poolkiirlaadijates maksimaalne laadimisvõimsus 7,4 kW.
  • Tüüp1 on ühefaasiline pistik, millega saab laadida võimsusel kuni 7,4 kW, ning see on kasutusel Jaapani ja USA päritolu sõidukitel.
  • CCS on edasiarendatud versioon Tüüp2 pistikust ning sellel on kaks täiendavad kontakti. CCS võimaldab väga kiiret laadimist.
  • CHAdeMO on Jaapani laadimisstandard ja võimaldab nii kiiret kui kahesuunalist laadimist.
  • Enefit Volti kiirlaadimisvõrgustikus on CHAdeMO, CCS ja Tüüp2 pistikud.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.