See on tundlik teema, mis on segatud üleeuroopaliste süsinikusaaste eesmärkide, majanduse, ohutuse, karistuste, kontrolli ning peaaegu iga inimese igapäevase aja- ja rahakuluga. Kui midagi piiratakse, siis mõjub see vabaduse vähendamisena. Ent maanteedel piirkiiruste alandamisel on mõõdetav positiivne mõju olemas, iseasi, kes seda hindab ja milline neist mõjudest on hindajale kõige olulisem.
“Ühest küljest, kui me piirame kiirust, siis kulutame vähem kütust, saastame vähem ja parandame ohutust,” ütleb Tallinna Tehnikaülikooli mehaanika ja tööstustehnika instituudi vanemteadur, emeriitprofessor Dago Antov. “Aga siit võib ka minna absurdini, et kõige parem kiirus on null. Siis ei saasta keegi ja ei tapa kedagi,” lausub ta naerdes.
Asi on aga naljast kaugel. Dago Antoviga räägime artikli teises pooles Eesti olukorrast ja valikutest pikemalt, aga kõigepealt sellest, mis toimub Euroopas. Mitu EL-i riiki on kiirteedel suurt kiirust lubavat praktikat muutmas. Seda just keskkonnanõudeist tõugatuna, aga suurima lubatud kiiruse vähendamine näiteks 20 km/h võrra mõjutab liiklust ja transporti ka laiemalt.
See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.
Logi sisse või vormista tellimus
- Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
- Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.
Tellija andmed
Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.