Enefit Volti avalikus elektriautode kiirlaadimisvõrgus saab nüüd laadida ülikiiresti: saja kilomeetri jagu läbisõitu vaid minutitega. Anname mõned olulised näpunäited, mida selle kasutamisel silmas pidada.
Ülikiirlaadija on parim siis, kui on (üli)kiire
Enefit Volti võrgus kehtib reegel: aeglasema laadimisega säästad raha, kiirema laadimisega aega. Täpselt nii on ka ülikiirlaadijaga.
Kui auto akuvarudest ei piisa eesootavaks pikemaks sõiduks, võid olla kindel, et saad vajaliku koguse energiat laetud kiiresti. Umbes täpselt nii kiiresti, kui oma tavapärase kohvi ja saiakesega tanklapausi oled planeerinud. Mingit erilist kunsti ülikiirlaadija kasutamisel pole: alusta ja lõpeta toiming Enefit Volti äpi või laadimiskaardiga.
Kasuta ülikiirlaadijat siis, kui aku täituvus on vahemikus 20–80%
Kiirlaadimine toimub tavaliselt kaheastmeliselt. Teatud pingeni laetakse akut püsivõimsusega ehk lihtsas keeles väga kiiresti, seejärel hakkab auto pardaarvuti aku ülelaadimise vältimiseks laadimisvõimsust piirama, mis toimub reeglina täituvuse juures 80–85%.
Aku laadimisvõimekus on suurim seega täituvuse vahemikus 20–80% ehk selles vahemikus saavutatakse enim sõidukilomeetreid laadimisminuti kohta. Elektriauto laadimist võib võrrelda veepudeli täitmisega: teatud piirini saad vett juurde kallata suure hooga, ent vältimaks vee üle ääre ajamist, tuleb pudelikaelani jõudes hoog maha võtta.
Iga elektriauto pole veel ülikiireks laadimiseks valmis
Et ülikiirlaadijat kasutada, tuleb kindlasti teada oma auto võimekust. Kõige hõlpsamalt saad selle teada margiesindusest või sõiduki omaniku käsiraamatust, sest auto suurima laadimisvõimekuse määrab tootja.
Üha enam uusi elektriautosid suudab vastu võtta rohkem kui seni kiireimad, 50 kW kiirlaadijad pakkunud, ent need on kindlasti CCS-laadimisstandardiga ehk kõige tõenäolisemalt Euroopa, Põhja-Ameerika või Lõuna-Korea autod. Peamiselt Jaapani tootjate kasutatav CHAdeMO maksimum on 50 kW, kuigi arenduses on juba kordi võimekamad autod.
Laadimiskiirust mõjutavad mitmed asjaolud. Näiteks temperatuur
Laadimiskiirus kujuneb laadija võimsuse ja aku laadimisvõimekuse koosmõjul.
Laadimisvõimekuse määravad aku tehnilised näitajad, nagu näiteks pinge ja maksimaalne laadimisvool, aku vanus ja temperatuur. Laadimiskiirus on optimaalne temperatuurivahemikus +15…+35 °C, sellest kõrgematel ja madalamatel temperatuuridel aku laadimisvõimekus väheneb.
Kasuta kiirlaadimist vaheldumisi normaallaadimisega
Kiirlaadimise kohta levib jutt, et see on auto akule kahjulikum kui aeglasem laadimine. Päris vale see polegi. Aku pikema eluea huvides soovitavad autotootjad kasutada kiirlaadimist vaheldumisi normaallaadimisega, kuid igal autotootjal on selle kohta mudelispetsiifilised soovitused, mida jagatakse lahkelt margiesinduses.
Ei maksa olla üllatunud, kui 150 kW ja 161 kW laadija laevad sama kiirusega
Nagu ülal märgitud, sõltub reaalne laadimiskiirus mitmest asjaolust. Enefit Volti avaliku kiirlaadimisvõrgu ülikiirlaadijad kannavad markeeringut 150+ ehk maksimaalne võimalik võimsus on 150 kW või enam.
Reaalselt kättesaadava laadimisvõimsuse ja koos sellega laadimiskiiruse määravad aku vastavad parameetrid, mis võib tähendada, et reaalsuses on 150 kW ja 161 kW laadija laadimiskiirus võrdne.
Praegune ülikiirlaadija mudel toimib täisvõimsusega elektriautode puhul, mille aku pinge on 800 V (näiteks Porche Taycan). Elektriautode jaoks, mis toimivad pingetasemel 375–400 V, on maksimaalseks laadimiskiiruseks 60–80 kW.
Antud ülikiirlaadija mudeli eeliseks on nende tulevikukindlus ja võimalus suurendada võimsust 320 kW-ni. Sel juhul saaks ka 375–400 V elektriautod 150–161 kW laadimiskiirust nautida.
Ülikiirlaadija pole ainult kallite autode jaoks
Elektriautode maailm areneb tohutu kiirusega ja nii ka nende laadimisvõimekus. Igal aastal tuleb turule uusi mudeleid, mis on kõigist senistest võimekamad.
Ka laadimise osas. Ja need pole ainult kõrgema hinnaklassi luksusmudelid, vaid ka n-ö täiesti tavalised sõiduautod. Juba turul olevatest näiteks Peugeot e-208 ja Tesla “rahvaauto” Model 3.