Oleme päris nutikad! Eestlased teevad pakendi valmis ka vanadest teksadest

KIUD karbid on tehtud tööstuses tekkinud ümbertöödeldud tekstiilijäätmetest ja pakendi materjali tootmisel ei kasutata vett ega kemikaale, ainult jääkmaterjale.Foto: KIUD

Euroopas tekib igal aastal 12,6 tonni tekstiilijäätmeid, mille osas võtsid kaks Eesti naist vastu resoluutse otsuse – muudame need pakenditeks. Nüüd on tekstiilist pakendid ringluses ja toonud innovaatoritele ka ihaldusväärse auhinna. 

Peale üüratu koguse tekstiilijäätmete tekitas iga Euroopa Liidu liige 2021. aastal keskmiselt 189 kilo pakendijäätmeid – aga see hulk aina kasvab. Neid väga murelikuks tegevaid numbreid vaadates otsustasid kaks moe- ja tekstiilivaldkonna taustaga kanget Eesti naist, Liis Tiisvelt ja Kaie Kaas-Ojavere, panna seljad kokku ja pühenduda probleemi lahendamisele. 

Nad lõid ettevõtte KIUD ja asusid koostöös Tallinna Tehnikaülikooliga katsetama, mis juhtub, kui teeks karbid hoopis tekstiilijäätmetest. 

“KIUD karbid on tehtud tööstuses tekkinud ümbertöödeldud tekstiilijäätmetest ja pakendi materjali tootmisel ei kasutata vett ega kemikaale, ainult jääkmaterjale,” räägib Tiisvelt. 

Naised tunnevad õigustatud uhkust selle üle, et KIUD toodetel on süsiniku jalajälg 50 protsenti väiksem kui tavalise papp-pakendi tootmisel ning need pakuvad e-kaubanduses head alternatiivi ühekordsetele pakenditele, vähendades ühtlasi tekstiilijäätmete hulka meie ümber.

Sobiva karbi leiab Pakendikeskusest

Esimesed KIUD karbid on juba laiali saadetud ja neid saab osta ka Pakendikeskusest. Samal ajal jätkavad Tiisvelt ja Kaas-Ojavere materjali täiustamist ning uute toodete loomist. 

Pakendikeskuse müügijuhi Helena Mikiveri sõnul soovivad nad klientidele pakkuda võimalikult palju erinevaid tooteid ja nii jäid neile ka KIUD karbid silma. 

“Anname endast parima, et ka iga klient leiaks meilt just selle toote, mis tal silmad särama lööb,” sõnab Pakendikeskuse müügijuht Helena Mikiver. Ta julgeb ennustada, et tegemist on tootega, mida hakatakse tulevikus järjest rohkem nägema ja kasutama. “Siis ei pea jääma ootama seda hetke, millal on kohustus, vaid prooviks juba varem klientideni tuua sellised tooted.”

Pakendikeskuse müügidirektor Jelena Tamm lisab, et kuna nad hoolivad Eestist ja keskkonnast, julgustavad nad e-poode kasutama Eestis toodetud ja keskkonnasõbralikke tooteid. “Eestlased on üle maailma tuntud “Teeme ära” kampaaniatega. Ma leian, et kvaliteetne KIUD karp, lisaks lühikesele jalajäljele, tekitab klientidel positiivseid emotsioone ja soojustunnet. KIUD karpi pakitud kaup mõjub luksuskaubana,” tunnustab Tamm.

Vanadest pükstest saab moodne karp 

KIUD kasutab karpide tootmisel Eestis tekkivat tekstiilitööstuse jääke, täpsemalt ribasid, mis jäävad tootmisel üle ning rändavad tavapäraselt prügimäele. “Eesmärgiks on liikuda selles suunas, et saaksime  pakendite tegemisel võimalikult suures mahus kasutada ka tarbimisjärgseid segakiust jääke ehk siis kleite ja pükse näiteks. Selleks on meil vaja materjali ja toote arendusega edasi tegeleda, et saaksime erinevaid tüüpe kiude edukalt ümber töödelda,” ütleb Kaas-Ojavere.

Üks, mis tagab KIUD kastide pikaealisuse, on kindlasti see, et riidest tehtud pakend on vastupidavam kui tavaline pappkast ja see on mõeldud korduvkasutamiseks. Pakend peab vastu kuni 20 kasutuskorda Eesti piires saatmisel ja on pandipõhiselt tagastatav. “Ehk KIUD pakendite abil saame vähendada ühekordsete pakendite hulka ning säästa nende tootmiseks minevaid ressursse,” selgitab Tiisvelt. 

Sobib ka kingi pakkimiseks 

KIUD pakend on rebenemiskindel ja tugev ning talub tavalise pakendiga samaväärselt niiskust, materjali eripäraks on aga pinnastruktuur, mille külge saab hästi kinnitada transpordikleebiseid ja teipe ning need tulevad sealt hiljem lahti pakendit rikkumata. KIUD pakend on ka välimuselt kena ning pakub vahvat lahtipakkimise kogemust.

Pakendikeskuse müügijuht Helena Mikiver kiidab samuti KIUD pakendite välimust. “Inimesed ostavad tihti silmadega ja KIUD karp on kindlasti üks selline toode, mis püüab riiulil pilku ja kutsub lähemalt uudistama. Sinna saab panna ka kalli kingituse ja see näeb hea välja,” räägib Mikiver.

Pakendikeskus annab põnevatele toodetele võimaluse 

Pakendikeskus jälgib pidevalt, milliste uute ja põnevate toodetega turule tullakse, ja nii ei jäänud neil ka KIUD karbid märkamata. “Me vaatame pidevalt oma toodetele otsa, et mida võtta ja mida jätta. Ja kindlasti vaatame ka mujal ringi, mis on teistes riikides uued ja omapärased lahendused.”

Mikiveri sõnul on tooteid, mis on ajatud ja mida võib kasutada kümme, kakskümmend ja rohkemgi aastat, sest need on kliendisõbralikud ja mugavad kasutada. Aga on ka tooteid, mida kliendid ei harjugi ja siis pole väga mõtet neid riiulile seisma jätta. 

“Meil on hea eelis uute toodete tutvustamiseks, sest meil on üle Eesti mitmeid poode, mida külastavad väga paljud erinevad kliendid. See aitab kindlasti kaasa info osas, et mis on need tooted, mida nad sooviks osta ja meie valikust leida.” 

Nutikas idee vormida tekstiilijääkidest karbid tõi naistele tänavuse Ajujahi peavõidu. Foto: KIUD

KIUD võitis tänavuse Ajujahi 

30. novembril valiti Eesti suurima ettevõtluskonkursi Ajujaht 2023 võitjaks KIUD. “Võidu üle on meil ülimalt hea meel – see kinnitab, et ka teised näevad ja saavad aru probleemist, mida oleme lahendamas. Ja see tunnustus on väga auväärne, võistlesime väga tugevate tiimidega,” rõõmustab Kaas-Ojavere.

Ajujaht pakkus naiste sõnul suurepärase võimaluse saada mentorlust edukatelt ettevõtjatelt ja ekspertidelt ning kasvatada nähtavust suure publiku ees, mis avab uksi ja võimalusi tulevikuks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.