Pakendivaba elu võib tavainimesele tunduda justkui kättesaamatu unistus: kuidas ikkagi osta igapäevaeluks vajalikke toiduaineid või enesehooldusvahendeid nii, et soetatud toodete pakendid ei lõpetaks ilmtingimata olmeprügis?
Nurme looduskosmeetika teab sellele küsimusele vastust ning avab sel aastal showroom’is oma toodetele zero waste ja refill jaama.
Väikesest seebitootjast rahvusvaheliselt tunnustatud kosmeetikabrändiks
Kõik suured asjad saavad teadupärast alguse väikestest. Nii alustas Marit Tiits juba 15 aastat tagasi koduköögis seepide valmistamisega, mida soovis eeskätt kinkida oma sõpradele ja sugulastele jõuludeks.
Kolm aastat hiljem sai sellest väikesest meisterdamisest pereettevõte, millest on tänaseks kasvanud üks eelistatumaid kodumaiseid looduskosmeetikabrände, kes valmistab tooteid, mis katavad inimese keha vajadused varvastest juukseotsteni nii naistel, meestel kui ka beebidel.
Valik tehakse kliendi eest
“Meie klient on iga inimene, keda tõmbab looduse poole ja kes mõtleb natukenegi keskkonna heaolust,” ütles Nurme kaasasutaja Marit Tiits.
Eelkõige pööratakse Nurmes tema sõnul tähelepanu sellele, et inimene saaks brändi usaldada ega peaks hakkama ise erinevate koostisosade kohta uurimust läbi viima: Nurme teeb selle valiku kliendi eest ise.
Nii on kõik Nurme kasutatud tooraineid tunnustatud ECOCERT sertifikaadiga, mis kinnitab, et toote koostisained pole ohutud mitte ainult inimesele, vaid ka loodusele.
Pakendivabad lahendused
Kuna tegemist on looduskosmeetikaga, teatakse Nurmes väga hästi, et erinevad tootepakendid risustavad suurel määral meie keskkonda ning neid on raske ümber töödelda.
Teadupärast armastatakse pakenditele aina rohkem trükkida keskkonnasäästlikkust ja loodussõbralikkust rõhutavaid sõnu, lauseid ja sümboleid, ehkki tähendust või tõestust nendel tegudel ilmtingimata pole.
Nurme üks olulisim missioon on otsida loodussõbralikumaid lahendusi, seda lisaks toodetele ka nende pakendite näol. Üks juba loodud lahendus on tahkel kujul valmistatud tooted, sealhulgas näiteks seebid, deodorandid ja šampoonid, mida müüakse kartongist pakendis või üldse ilma pakendita.
Just mainitud tooted ongi Nurme kõige populaarsemad: tänu sellele, et klient valis möödunud aastal vedelšampooni asemel tahke, hoiti ära 55 000 plastikpakendi äraviskamine – seda on rohkem, kui mahub veidi enam kui 20 euroalusele.
“Kui aga igal eelmisel aastal müüdud Nurme tükiseebi asemel oleks klient valinud vedelseebi, tähendanuks see 50 euroaluse jagu plastikpudeleid,” täheldas Nurme kaasasutaja Marit Tiits. Seega on tahkete toodete populaarsus võimaldanud Nurmel keskkonnasäästlikumalt tegutseda.
Paraku ei õnnestu kõiki tooteid tahkel kujul valmistada. Sellel on lihtne põhjus: kuiv nahk vajab niisutuseks sõna otseses mõttes vett.
See asjaolu dikteerib omakorda ka toote kuju: kui tahkel kujul kehavõidesse ei saa vett lisada, siis vedelas ihupiimas on seda naha niisutamiseks piisavas koguses. Sellised eripärad teevad kosmeetika tootearenduse loojatele väljakutsuvaks, sest arvestada tuleb kõikide vajalike nüanssidega.
Plastikul ja plastikul on vahe
Kuna vedelad kosmeetikatooted ei kao turult kuhugi, tuleb plastikpakenditele innovaatilisi lahendusi leida ning töötada selle nimel, et nende kasutamine oleks võimalikult jätkusuutlik ja loodussõbralik. Selleks on Nurmel kasutusel 100% ümbertöödeldavad plastikpakendid.
Kuid mida see tähendab? Plastikut leidub turul mitut erinevat liiki, millest osa annab ümber töödelda, teisi jällegi mitte.
Nurme kasutab põhipakenditena PET ja HDPE plastikut, mis saab uuesti ringlusse saata – kuna tegemist on ühekihilise plastmaterjaliga, annab see taaskasutamiseks maksimaalsed eeldused. Et seda teha, tuleks pakend viia just pakendikonteinerisse, mitte olmeprügisse.
Võib tulla üllatusena, et PET ja HDPE plastikul on tuntavad eelised isegi alumiiniumpakendi ja klaasi ees: mõlema tootmisel tekkiv süsihappegaasi emissioonide hulk on mitmeid kordi suurem kui plastikul, lisaks kulub nii klaasi kui alumiiniumi tootmiseks kordades rohkem vett kui plastiku puhul.
Et klaas on plastikust raskem, toob selle transportimine kaasa suurema keskkonnareostuse kui kergema materjali puhul. Seega pole klaas või alumiinium ilmtingimata alati pakendimaailma “pahale poisile” ehk plastikule kõige sobilikum alternatiiv – näha tuleb suuremat pilti.
Steriliseerimine hävitab plastikut
Sageli võib tekkida küsimus, kas tootjal poleks lihtsam ja soodsam pakendeid pärast kasutust kokku koguda ning siis uuesti müügile paisata.
Kahjuks pole selline töömeetod iga toote puhul võimalik: kosmeetikatootja seadusest tulenev kohustus on tagada kliendile puhas ja hügieeniline pakend, mis kindlustaks ohutuse. On ju pakendi kõige esimene eesmärk siiski kaitsta nii selle sisu kui ka klienti.
“Kui vedelseebi ja šampooni puhul on saastumise protsent väike – puhastusvahendid suudavad lisaks mustuse eemaldamisele ka iseennast puhastada –, siis kreemide, ihupiimade, kehavõiete ja toonikute puhul on saasteoht kasutatud pakendisse pakendamisel väga suur,” tõi Nurme kaasasutaja välja.
Niisiis vajaks pakendi uus eluring steriliseerimist, mida aga teatavasti viiakse läbi kõrgetel temperatuuridel.
Kuna plastik selliseid temperatuure ei talu, on ainus viis, kuidas plastpakendid uuele ringile aidata, pakendikonteinerid, kuhu kogunenud pakendid ümber töödeldakse ja uuesti ringlusse viiakse.
Kasutatud pakendeid võib saata ka Nurmele, kus need eesmärgipäraselt ringlusse toimetatakse, samuti leiab parima koha pakendi äraviskamiseks leheküljelt www.kuhuviia.ee.
Täitepakendite võlu
Kuid on veel üks võimalus: Nurme on välja töötanud 1-liitrised täitepakendid, mida on võimalik soetada igale Nurme šampoonile, palsamile, dušigeelile ning vedelseebile.
Tegemist on rahakoti- ja keskkonnasõbraliku alternatiiviga, kuna toodet ümbritseb vähem pakendit ning ühtlasi on täitepakenditel püsivalt soodsam hind. Seega on võimalik korra soetatud plastikpakendeid kasutada veel kaua, ilma et neid ära peaks viskama.
Suur samm pakendivabaduse poole
Sel aastal astub Nurme looduskosmeetika veel ühe suure sammu edasi: rahvusvahelisel korduskasutuspäeval, 16. juunil avab Nurme Tallinnas oma esindussalongi koos zero waste leti ning refill jaamaga.
See tähendab, et edaspidi võib klient käia kohapeal olemasolevaid pakendeid täitmas ning seeläbi loobuda ka täitepakendite soetamisest – mitte avamispäeval, vaid alati.
Niisiis saab igaüks astuda suure sammu pakendivabaduse teekonnal edasi, tõestamaks nii endale kui teistele, et pakendivaba elu on võimalik, kui teha teadlikke ja läbimõeldud valikuid.