Globaalne logistikaettevõte DHL Grupp on võtnud ambitsioonika eesmärgi viia aastaks 2050 nulli kõik logistikaga seotud heitkogused. Üks oluline samm on võtta lennutranspordis kasutusele biokütus, mis vähendab märgatavalt saadetiste CO2 jalajälge.
DHL Express Estonia müügidirektor Rauno Mäger nendib, et see on tõhusaim viis aidata ka klientidel muuta tarneahelad jätkusuutlikumaks.
«Roheteemade valdkond on tekitanud palju vastakaid arvamusi, aga tulevikku vaadates on tähtis selle teemaga praegu tõsiselt tegeleda. Kui seni oli oma keskkonnaalase tegevuse jälgimine ja süsinikujalajälje vähendamine rohkem suurfirmade ja rahvusvaheliste korporatsioonide mängumaa, siis nüüd peavad ka väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted hakkama aru andma selle kohta, milline on nende enda ja nende partnerite tegevusest või tegevusetusest tulenev jälg,» ütleb Mäger.
Ta nendib, et kuna üks suurtest keskkonda saastavatest valdkondadest on transport ja logistika, on see pannud logistikafirmasid astuma uusi samme oma tegevuse süsinikuneutraalsemaks muutmisel.
«Meie viimane suurem uudis on aidata klientidel vähendada oma jalajälge keskkonnasõbraliku lennukikütusega. Selleks tõime eelmise aasta lõpus turule lahenduse GoGreen Plus, mis võimaldab ettevõtetel säästvat lennukikütust kasutades vähendada saadetistega seotud süsinikdioksiidi heitkoguseid. Lennutransport on väga saastav transpordiviis, ent kui ettevõtte teenus nõuab kiireid saadetisi, saab seda nüüd rahuliku südamega kasutada, täites samal ajal oma rohe-eesmärke.»
Nüüd saab reaalselt oma jalajälge vähendada
Säästev lennukikütus ehk SAF on biokütus, mis valmistatakse taastuvatest allikatest, nagu taimeõlid, loomsed rasvad, jäätmed ja põllukultuurid. See on spetsiaalselt välja töötatud traditsioonilise lennukikütuse asendajana ning võib võrreldes fossiilkütustega vähendada kasvuhoonegaaside heitkoguseid kuni 80 protsenti.
«Usume, et biokütuse kasutamine transpordis on see, kuhupoole me kõik liigume. Seni on transpordifirmad pakkunud klientidele võimalust oma jalajälge vähendada asendustegevuste teel – osta näiteks kvoote, taastada väljasuremisohus olevate loomade ja lindude elupaiku või istutada puid. Tänu SAF-ile on võimalik nüüd reaalselt oma jalajälge vähendada ja säästa maailma, paisates lennutranspordiga atmosfääri vähem saastet,» selgitab Mäger. See muudab meetodi märkimisväärselt efektiivsemaks võrreldes n-ö kompensatsiooniga, kus heitkogused jäävad samaks. Lisaks annab SAF-i kasutamine ettevõtetele plusspunkte ISO-sertifikaatide taotlemisel.
Ta lisab, et ei tea, et teised vedajad pakuks võimalust biokütusega lennutranspordiks. «Meie eesmärk on pakkuda klientidele ja koostööpartneritele võimalust jätkusuutlikult tegutseda, keskkonda säästa ning oma süsinikujalajälge märgatavalt vähendada. Jätkusuutlikkus ei ole kindlasti mingi moesõna, vaid oluline ja kõiki tööstusharusid mõjutav suundumus. Uuringu kohaselt on ka näiteks veebikauplejad väga mures keskkonnamõju pärast, 88 protsenti sellega seonduvale küsitlusele vastanutest ütlesid, et nad on tõenäolisemalt lojaalsed keskkonnaprobleemidega tegelevatele ettevõtetele,» räägib Mäger.
Uus lahendus on mõeldud nii pikaajalistele lepingutele kui ka üksiksaadetistele
Säästva lennukikütuse kasutamisega saavad ettevõtted vähendada kolme mõjuala ehk kaudseid kasvuhoonegaaside heitkogused, mida ettevõte ise ei tekita ja mis ei tulene ettevõtte omanduses või kontrolli all olevate varade tegevusest.
DHL Expressi GoGreen Plusi kasutamiseks on kaks võimalust: kas lepingu alusel või lisada teenus üksikutele saadetistele saatelehti vormistades. Lepingulise mudeli korral otsustab ettevõte, kui palju ta soovib vähendada oma CO2 heitkoguseid ning kui palju investeerida säästvasse lennukikütusesse. Saatelehti vormistades saab valida GoGreen Plusi teenuse ühe saadetise tasemel, millega kaasneb standardne süsiniku heitkoguste vähenemine ligikaudu 30 protsenti.
DHL Express kasutab seda investeeringut omakorda säästva lennukikütuse ostmiseks. Igal aastal kontrollib sõltumatu audiitor ostetud SAF-i heitkoguste vähendamise väärtust ja jälgib, et kõiki investeeringuid oleks kasutatud üksnes SAF-i jaoks. Samuti saab ettevõte heite vähendamise väärtuse kohta sertifikaadi, mida kasutada omaenda 3. mõjuala jalajälje vähendamisel.
Mägeri sõnul on selgelt nende klientide ja koostööpartnerite jaoks see teema aasta-aastalt aina tähtsam.
Töötajate abita pole süsinikuneutraalsus ja rohepööre võimalikud
Globaalselt on DHL-i ambitsioonikas plaan olla aastaks 2050 süsinikuneutraalne. «Oleme selleks astunud mitmeid samme, näiteks teeme koostööd Ameerika ettevõttega, kes hakkab tootma elektrilisi kaubalennukeid. Meie kõikide riikide kaubikupargid uuenevad edaspidi ainult e-kaubikutega, samuti on meie uued ehitised keskkonnatõhusad ja säästlike lahendustega,» tutvustab DHL Express Estonia tegevjuht Kristina Laaneots.
Ta toob näiteks planeerimise faasis oleva DHL Express Estonia uue terminalihoone, mis valmib koostöös Tallinna lennujaamaga. «Uus hoone tuleb samuti energiasäästlik ning seda ehitades ja sisustades kasutatakse maksimaalselt olemasolevaid materjale ja mööblit. Meie kontor on roheline, töötajate keskkonnateadlikkust parandame koolituste abil. Just töötajate koolitamine on rohelise kontori juures oluline võtmesõna, me ei räägi kunagi jätkusuutlikkusest nagu muuseas. See pole sõnakõlks, sest tahaksime päriselt siin planeedil eksisteerida võimalikult pikalt. Meil on vaja planeeti, mitte planeedil meid,» tõdeb Laaneots. «See on teadlikult valitud elustiil.»
Ettevõtte pideva parenduse juht Joanna Helmik nendib samuti, et töötajate kaasamiseta eesmärke ei saavutata. «Viimased aastad oleme oma töötajaid täiesti teadlikult ja planeeritult rohe-eesmärkidesse kaasanud. Suure hoo sai see sisse kolm aastat tagasi, kui tekkis vajadus resertifitseerida ühte meie 2012. aastal loodud rohelist kontorit, tänu millele hakkasime koguma vajalikke andmeid. Seejärel hakkasime mõtlema, kuidas saadud infot ka mujal paremini ära kasutada. Hakkasime siduma rohelist mõtteviisi ettevõtte sündmustega ning tegime teiseski kontoris esmasertifitseerimise – nii sai ka sellest roheline kontor.»
Helmiku sõnul saab rohelist mõtteviisi väga hästi tuua inimesteni erinevate jätkusuutlikkusega seotud tegevuste abil, ent arvestada tuleb ka sellega, et kõiki ei kõneta kõik konkreetsed eesmärgid. «Tuleb leida igale töötajale oma. Jõuga ei saa sundida, vaid tegevus või eesmärk peab olema tema jaoks mõttekas ja vajalik.»
Roheteemad ei pea olema surmtõsised ja igavad
DHL on loonud selleks GoGreeni spetsialistide programmi, mille raames teevad kõik tööle tulevad inimesed kõigepealt läbi e-koolituse.
«Meil on loodud nii teoreetiline pool kui ka konkreetsed tegevused. Koolituse läbimise eest saab töötaja kümme punkti, tegevuste eest viis – tegevuseks võib olla näiteks ühine rannakoristus või metsaistutus. Selleks, et saada spetsialistiks, tuleb koguda 30 punkti. See omamoodi võistlus ja tunnustus motiveerib inimesi väga hästi, näiteks DHL Express Estonia töötajatest on ligi 80% saavutanud spetsialisti tunnustuse,» selgitab Helmik. «Tegevusi pakub välja ettevõtte juhtkond, aga seda saavad välja mõelda ka töötajad ise, näiteks rõivaste taaskasutus, keskkonnateemalised filmiõhtud ja vestlused või ühine panus loodusesse. Meie soov on, et igaüks leiaks viisi panustada. Tänu sellele teeme teadlikumaid otsuseid mitte ainult tööl, vaid ka kodus.»
Ta lisab, et rohelisel mõtlemisel ei ole vastupidi paljulevinud arvamusele midagi pistmist inimese vanusega. «See on teadlikkus, informatsiooni omamine ja hoolimine. Ja kordan – sundida pole mõtet, sest inimesi kõnetavad eri asjad. Samuti on tähtis teemasid nii-öelda pildis hoida. Me kõik teame, et lahkudes tuleb kustutada valgus ning prügi peab sorteerima, aga needki teemad vajavad aeg-ajalt meeldetuletust.»
Kuigi DHL Expressi Tallinna kontoris sorteeritakse prügi juba julgelt rohkem kui kümme aastat, tehti mõni aasta tagasi seal põnev õpetlik eksperiment, mida plaanitakse sel aastal korrata.
«Avastasime, et inimesed ei tea, kuidas täpselt prügi sorteerida, sest näiteks pakendite prügist võis leida esemeid, mis sinna ei kuulu. Kogusime kokku eri prügiliikidesse kuuluvad esemed, puhastasime need ja palusime kontoris inimestel kõik koos prügi sorteerida. Seejärel rääkisime juurde, kuhu ja miks mingi asi käib,» räägib Helmik. «Taaskasutuse ja korduvkasutuse teemal oleme korraldanud koolitusi ja võistlusi, näiteks piimapakkide voltimine kiiruse peale. Roheteemad ei pea olema surmtõsised ja igavad, vaid neid annab teha atraktiivsemaks!»
Lisaks on ettevõtte igal osakonnal oma keskkonnaeesmärgid, näiteks võib selleks olla, et sada protsenti meeskonnast oleksid spetsialistid. Ka DHL-i kingitused on rohelised, näiteks klaasist toidukarbid, et inimesed ei kasutaks ühekordseid vahtplastkarpe.
«Kui ettevõttel on eesmärk, siis on tähtis, et see jõuaks iga töötajani. Miks mitte minna pere ja sõpradega metsa istutama, teha keskkonnafilmide kinoõhtuid, koguda ja taaskasutada esemeid või korraldada koolitusi, mille teemaalgatajad on töötajad ise,» loetleb Helmik. «Roheliselt mõtlevad ka meie kullerid, kes sõidavad võimalikult vähesaastavate kaubikutega ning on läbinud säästva sõidustiili koolituse. Lennukite puhul on meil olemas koolitatud inimesed, kes oskavad vastavalt kogusele balansseerida kaupa lennukis nii, et kütust kuluks võimalikult vähe.»
Töötajate liikumine ei tähenda kaadrivoolavust, vaid arengut
Enam kui pooled DHL Express Estonia töötajad on ettevõttes olnud rohkem kui viis aastat, kokku on töötajaid kõnekeskuses, kulleriteks, tolli-, finants-, personali- ja kvaliteediosakonnas üle 140. «Oleme arvamusel, et töötajate liikumine ei tähenda kaadrivoolavust, vaid arengut, sest meie maja sees liigutakse väga aktiivselt nii vertikaalselt kui ka horisontaalselt. See on olnud meie strateegia läbi aegade, et eelistame alati oma ettevõtte töötajaid edutada, kui neil selleks vaid soovi on,» räägib Laaneots.
Tema sõnul on ettevõtte kultuuri üks osa see, et kõik töötajad oleksid oma mõttelaadilt klienditeenindajad. «Meie jaoks on klientide rahulolu ääretult oluline, südameasi on pakkuda kvaliteetset teenust. Et seda suuta, peab ka töötaja olema rahulolev ja õnnelik, et tal oleks suur rõõm pakkuda head teenust ja tuge. Pöörame oma inimestele palju tähelepanu. Meil on oma majasisene koolitusprogramm, mis algab kohe esimesest päevast ning kestab elukestva õppena läbi aastate. Sellega antakse kaasa väärtused, ootused, professionaalsus, samuti arendatakse teisi teadmisi, et inimesel oleks alati olemas ka suurem pilt. Koolituste läbiviijad on muide meie oma töötajad. Kõigil soovijatel on võimalik saada koolituste korraldajaks – mitte ainult Eestis, vaid globaalse programmina, mis annab võimaluse puutuda kokku kolleegidega, keda võib-olla muidu ei kohtakski. See on suur väärtus!»
Laaneots lisab, et DHL ei ole lihtsalt pakiveofirma, vaid oma ala ekspert. «Olen arvamusel, et edu garantii on see, kui teeme, mida oskame, ning keskendume sellele, mida teeme. Kui teha oma tööd armastuse, kire ja rahuloluga, tunnetab seda ka klient!»