Koolitaja Kadi Kenk: me ei saa jääda ootama, et tarbija maksaks kinni kõik vastutustundlikud valikud

Teeme Ära juhatuse liige ja koolitaja Kadi Kenk

Septembris käis meil külas Teeme Ära juhatuse liige ja koolitaja Kadi Kenk, kes rääkis lähemalt vastutustundlikkust ettevõtlusest ja sellest, mis saab tulevikus neist ettevõtetest, kes ei taha kuidagi ringmajandusele üle minna.

Millega tegu?

Ringne ärimudel tähendab efektiivset ressursikasutust: kui võtsid suure vaevaga midagi maa seest välja ja valmistasid sellest toote, siis ära viska seda pärast kasutamist ära, vaid saada uuesti ringlusesse.

Ärimudel, milles ettevõte valmistab kallist ja kvaliteetsest toorainest toote, mille eluiga on kõigest paar-kolm aastat, ei ole jätkusuutlik. “Kui vaadata Euroopa turgu, on seal pea kõigi tootegruppide eluiga järjest vähenenud, mis tähendab, et tooted on disainitud vähem kestma,” rääkis Kenk. “Kui materjal peab vastu kümneid või sadu aastaid, siis milleks valmistada toode, mis peab vastu vaid aasta?”

Tulevikus on aga ringmajandus ettevõtetele ainus viis, kuidas turul ellu jääda. “Terve hulk meie majandusele aluseks olevaid materjale saavad lõpuks lihtsalt otsa,” selgitas Kenk. “Seepärast on oluline juba praegu kasutusel olevad materjalid ringluses hoida, mitte neid raisata ja muudkui uuesti maa seest välja kaevata.”

Kuidas turul ellu jääda?

Ettevõtete mõõdupuuks on küll kasum, aga selle kõrval on üha olulisem ka see, et mis hinnaga kasum tuleb ja kas see on pikas perspektiivis jätkusuutlik. “Kindlasti tasub küsida, et kas see, mis mind siia tõi, viib tulevikus ka edasi,” rääkis Kenk. “Julgen öelda, et täna ei küsi seda küsimust endalt veel piisavalt paljud ettevõtted.”

Kenk toonitas, et pikaajalist edu otsiv ettevõte leiab suuremat kasu just ringsest ärimudelist, mis aitab vähendada tooraine hankimise ja tootmisega seotud kulusid. Samuti on väiksem ringmajandava ettevõtte CO2 jalajälg, mis mängib turul üha suuremat rolli.

Tulevikus on oodata ka üha karmimaid piiranguid, mis ei võimalda saastavatel ettevõtetel turul kaua tegeleda.

Mida siis teha?

Selleks, et tarbija saaks langetada jätkusuutliku valiku, peab leiduma piisavalt ettevõtteid, kes pakuksid tarbijale võimalust oma valikutega maailma mõjutada. Kui turul sellised valikud puuduvad, ei jää tarbijal üle muud, kui osta lühikese elueaga toode, mida ei saa pärast kasutamist uuesti ringlusesse suunata. Suuremate muutuste esile kutsumiseks peaks leidma jätkusuutlikke valikuid igas tootegrupis ning tarbija peaks olema teadlik, mida üks või teine valik tähendab.

Mitmekülgse tootevaliku kõrval on tarbija seisukohast oluline ka hea hind. “Kindlasti ei saa jääda ootama, et tarbija maksaks kõik kinni,” rõhutas Kenk. “Jätkusuutlikud valikud peavad olema mugavad, kättesaadavad ja taskukohased. Kui tarbija peab kinni maksma vastutustundliku valiku, pole see veel piisavalt mainstream.”

Sellest, millega ja kuidas võiksid ringmajandusse panustada ettevõtted ja tarbijad, kuuleb lähemalt täispikast saatest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.