Iseteeninduskassa streigib? Rimi IT-juht selgitab, milliseid vigu teevad nii kliendid kui ka kauplus ise

Iseteeninduskassad on kiired, kuid aeg-ajalt vajavad siiski teenindaja sekkumist.Foto: Shutterstock

Poes käies valib järjest rohkem inimesi maksmiseks iseteeninduskassa. Kuigi see pakub mitmeid eeliseid, võivad kaaluerinevused ja kassa hangumine tekitada vahel tunde, et milleks seda jama nüüd vaja oli. Rimi IT-juht Meelis Migur selgitab, millest vead tekivad ja kuidas neid vältida. 

Alustuseks ütleb Migur, et kassa hangumise asemel on seda paslikum nimetada blokeerimiseks, sest süsteem katkestab töö ja nõuab teenindaja sekkumist, tuvastamaks kaaluerinevuse põhjuse. Iseteeninduskassades ongi tema sõnul just kaaluerinevus peamine põhjus, mis nõuab teenindaja sekkumist. “Osades kauplustes tuleb seda ette tihedamini, teistes vähem. See sõltub kaupluse personali aktiivsusest kaaluerinevuste registreerimisel.”

Peamiste vigadena, mida ostlejad teevad, toob ta veel välja vale toote valimise, millel on teine kaal, ja selle, kui tükikaupade puhul sisestatakse kassasse vale kogus. “Teinekord asetatakse kaalule ka mingi toode, kott või midagi muud lisaks sellele, mida parasjagu just skaneeriti,” selgitab Migur. 

Ja vahel ei ole vea taga sugugi teadmatusest eksimine – nimelt teinekord soovibki mõni klient kassat teadlikult petta, nendib Migur.

Kuidas kaaluerinevused tekivad? 

Kaaluerinevuse tekkel on mitmeid põhjuseid. Üks sagedasemaid on näiteks see, et tarnija muudab pakendit kergemaks või raskemaks, aga kauplust pole sellest teavitanud. Kaaluerinevusi võib ette tulla uute toodetega, mis on jäänud millegipärast andmebaasi kandmata. Samuti võib juhtuda, et konkreetse toote kaal erineb mingil põhjusel standardist. 

Teinekord blokeerib kassa toimingu ka seetõttu, et lubatud kaaluerinevuse kõikumisruum on tootel seadistatud väga väikeseks. “Rimi oma pagarite käsitsi tehtud toodete kaal on tihti veidi erinev. Kuigi saiakesi toodetakse retsepti ja juhendite järgi, on pagaritel siiski erinev käekiri,” selgitab Migur.

Aga kas teadsite, et kaalu tööd võib mõjutada ka see, kus kassa paikneb? Nimelt, kui kassa kohal on konditsioneer, siis mängib seal rolli ka konditsioneerist tulev õhuvool. 

“Pakitud puu- ja köögiviljade puhul, mida müüme tükikaubana, nagu näiteks jääsalat, lillkapsas, mängib rolli see, et nii vedeliku hulk tootes kui ka toote suurus võib märkimisväärselt kõikuda. Ühe tarnega on näiteks tooted väiksemad ja kergemad, järgmisel korral üle ootuste suured ja rasked,” ütleb Migur. Vahete-vahel tekivad vead ka ülikergete toodetega. 

Tihti tekib kaaluerinevus riideid kassas skaneerides. “Nimelt on eri suurustes riided erineva kaaluga, aga andmebaasis on kaal üks ja vahel ei ole paslik ka nii suurt kaaluerinevust lubada, mille tingiks mõni üksik toode,” selgitab Migur.

Veel toob ta välja turvapakendites olevad tooted – nende puhul võib kaaluerinevus kassas ja süsteemis olla tingitud sellest, et kauplused kasutavad erinevaid turvapakendeid, mille kaal varieerub. 

Kaaluerinevusi saab vältida lihtsate nippide abil 

Klientidel soovitab Migur alati hoolikalt jälgida skaneeritavaid tooteid ja vältida valede toodete asetamist kaalule. Tükikaupade puhul on oluline, et kogus oleks sisestatud õigesti. 

“Alati tasub ka lugeda iseteeninduse ekraanil kuvatavaid sõnumeid ja käituda vastavalt nendele.”

Rimi IT-juhina kinnitab Migur, et nad teevad järjepidevalt tööd selle nimel, et lubatud kaaluerinevused oleksid suuremad, kuid sealjuures oleks tagada, et sellega ei kaasneks väärkasutuse riski suurenemist. “Meie peame omalt poolt ka kiirendama 

tuvastatud kaaluerinevuste kajastamist süsteemis ja kindlasti vältima seda, et iseteeninduskassad paigutatakse ventilatsioonisüsteemi alla.” 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.