Suur lugu

Klaas, bioplast ja taaskasutus – ükski neist ei vii Coca-Cola keskkonnajälge nulli. Mis siis viib?

Millised leiutised aitavad plastireostuse lõpetada ja kas see üldse võimalik on?

Foto: Rudi Van Beek / Coca-Cola Europe
Geeniuse tellijale

Pakenditööstusest tekib 40 protsenti kogu maailma plastireostusest. Neljandik meres hulpivast plastist on joogitaara. Keskkonnakaitsjate näpud näitavad joogitootjate poole. Ainuüksi Coca-Cola Company tehastest väljub ühes minutis 200 000 plastpudelit, mis eri põhjustel tootmisse tagasi ei jõua. Plastpudelite reostust saab vähendada või lausa lõpetada mitmel moel, aga siit algab keeruline osa.

Coca-Cola Company suurendas 2022. aastal plastpakendite kasutamist 206 000 tonni ja PepsiCo 100 000 tonni võrra, avaldas tänavu novembri alguses Oceana. Maailmamere kaitsele pühendunud suurim rahvusvaheline organisatsioon märgib, et need kaks ettevõtet on lubanud plastpakendites ümbertöödeldava materjali sisaldust suurendada ja plastpakendi kasutamist veelgi vähendada, aga selleks tehtud edusammud on marginaalseid. Plastikogus on hoopis suurenenud. 

Kaks nädalat pärast Oceana teadet astuvad Coca-Cola Company Brüsselis asuvasse uurimis- ja arenduskeskusse paarkümmend Euroopa ajakirjanikku. Selliseid visiite korraldatakse harva, viimati viie aasta eest. Nüüd on olukord aga kriitilisem kui siis. Üleeuroopaline rohepööre on võtnud orkaani mõõtmed. Süsinikuheite vähendamise kohustus on nagu kirves ettevõtete pea kohal. Coca-Colale on suunatud eriti palju teravaid pilke, sest suurfirma toodangul on globaalne mõju mitte ainult keskkonnale, vaid ka inimeste eluviisile ja tervisele.  

Coca-Cola uurimis- ja arenduskeskus Brüsselis.Foto: Ivar Soopan

Surve Coca-Cola Companyle on kestnud aastakümneid. Kui varem sai kriitikale vastata lühilausetega, siis nüüd on vaja näidata tulemusi, kuidas reaalselt plastireostust ja süsinikuheidet vähendatakse ning tervislikumaid karastusjooke valmistatakse. Coca-Cola on tasapisi seda teinud, aga keskkonna- ja tervisekaitsjad ootavad joogitootjalt senisest kiiremat ja tõhusamat tegutsemist, tulistades suurfirma suunas mitte üksiklaske, vaid valanguid. 

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Hoolid Eesti loodusest ja tahad olla kursis keskkonnauudistega?

Saadame sulle kord nädalas ülevaate Eesti suurima roheportaali parimatest lugudest.